Shape of things – 2018

02-01-’18 In tegenstelling tot de vorige serie kleurmelodieën waar ik me beperkte tot kleur en ritme, laat ik me nu gaan in erupties van vormen, kleuren, structuren… Binnen dat stramien wil ik balanceren tussen controle en laissez-faire, tussen het deels onvoorspelbare golven en stromen van verf en kleuren en het uitoefenen van sturing en controle. Ik ben begonnen met te werken op klein formaat (zie hieronder) en zal dit langzaamaan vergroten. 

Wat ik beoog is het creëren van een gecontroleerde chaos en een veelheid die staat voor de werkelijkheid en de wereld zoals die is en zoals die in 1e instantie op ons overkomt  maar waar we toch iedere keer orde en betekenis in proberen te scheppen en te ontdekken ;  ideëel, emotioneel, rationeel….Wanneer krijgt een bepaalde orde een meerwaarde in de vorm van betekenis, van esprit? Op een bepaald moment gaat een schilderij waar je aan werkt of  die je bekijkt spreken, – of niet natuurlijk. Wanneer en waardoor dat gebeurt is interessant en verwant m.i. aan het lichaam-geestprobleem; Wanneer en waardoor krijgt een bepaalde ordening van materie of informatie…de geest ? (dan heb ik het niet over de oude betekenis van dat woord zoals dat nog leeft bij bijv. religies) . 

02-’18

16-02-’18  Werk nu op groter formaat.(meestal 41 x 55 cm) op paneel Het is belangrijk de vormen niet te uitgesproken te laten zijn en zoveel mogelijk te suggereren. Iets wat ik vorige maand niet deed. Het moet er ook niet ‘bedacht’ en ontworpen uitzien. Het is soms of ik naar een moeilijke schaakstelling zit te kijken waar ik niet uitkom. Soms levert spontaan iets doen iets op, een andere keer niet. Ieder schilderij vergt zijn eigen aanpak. Algemene titel voor de serie is nu Shape of things. Ik denk/schilder hier tegen mezelf in; tegen ingesleten manieren van beeldvorming en verfverwerking. Zoals gewoonlijk ga ik niet uit van een thematiek of onderwerp. Betekenis is voor een belangrijk deel dat wat de beschouwer erin legt. Ik zie een schilderij meer als een verbeeldingspomp en katalysator en niet als illustratie, vormgeving of expressie van bestaande emoties, denkbeelden, noties…Ik vermijd dus titels en ook omdat die de kijker te veel op een bepaalde interpretatieroute zetten hoewel interpreteren niet helemaal het juiste woord is maar daarover later meer.

02-’18
07-’18
07-’18
03-’18

 

 

 

 

 

 

 

Eind maart; Ik ken geen doel, geen van te voren bekend probleem, geen recept voor wat ik ga doen; ik scharrel bijziend rond en rommel doelloos maar wat aan; zonder nadenken probeer ik  allerlei kneepjes en variaties uit en ga verder met wat mij iets van waarde lijkt of daartoe zou kunnen leiden.  Ik probeer analoog aan evolutieprocessen te werken waarbij mijn beoordelingsvermogen  tijdens het werk functioneert als beslissend. Dus ik sta tot het werkproces zoals het evolutiemechanisme staat tot de ontwikkeling van leven. (vrij naar D. Dennet- Van Bacterie naar Bach en weer terug) en ik ben het eens met Picasso’s uitspraak; kunst is wat de natuur niet kan zijn plus (want techniek valt daar dan ook onder) kunst toont een puur mentale  ‘werkelijkheid” en is in zekere zin een spel met en van illusies.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      
08-18 45 x 46 cm on panel
08-18
08-18
03-’18
03-18

03-’18
50 x 70 op linnen,
41 x 55 cm op paneel. mei 2018
07-’18
07-’18
4-’18